Kjottfrimandag.no er nå på kottfrimandag.se.

Jakten på protein og god mat

En av de største utfordringene som du møter på om du ikke spiser kjøtt, egg, melkeprodukter, fisk og annen eventuell mat som er vunnet fra dyr, er det å finne en tilstrekkelig og god proteinkilde. Dertil kommer også utfordringen med å finne en proteinkilde som er kombinert med fett. Fettet er den viktigste smaks-bæreren i matlagingen og man finner helst kombinasjonen av fett og protein i dyreprodukter. Om man reduserer fettinnholdet i maten, så kan man kompensere litt med bruk av salt og sukker eller man kan kombinere plantefett med planteprotein, men da får man ikke det samme smakfulle resultatet. Prøv vegan baconerstattning ved siden av ekte bacon.

Linser, bønner og nøtter

En erfaren veganer er klar over denne utfordringen for en balansert ernæring. Han overlever ikke på loff og gullrøtter som er gode kilder til karbohydrater, men trenger proteiner og aminosyrer, så vel som litt, fett for å få dagen til å gå rundt.

Om det dertil skal smake godt, så må vi ofte åpne døren for asiatiske mat-tradisjoner og mat fra orienten. Buddhismen og hinduismen har lange tradisjoner for vegansk ernæring, med mange fattige folk og varmt klima som ikke akkurat bidrar til godt kjøtt, og kan lage riktig god mat på vegansk grunnlag.

Da blir proteinkilden gjerne soyabønner, tofu, en slags ost laget av soya, og fett og protein fra kokosnøtter, peanøtter eller cecshua-nøtter.

Om du trenger et godt råd for en start på en vegansk rett så kan indisk linsestuing med grønn curry anbefales. Et fullverdig måltid som smaker godt.